Je hebt dagen, of zelfs weken, geploeterd met je nieuwe teksten, je nieuwe logo of je nieuwe website. Je bent best trots op het resultaat, maar…. je twijfelt nog wel een beetje. Tijd om je netwerk in te schakelen!

En zo vaak zie ik dan in Facebookgroepen de volgende vraag staan: “Hé, ik heb een nieuw logo. Wat vinden jullie ervan?” Of “Ik heb twee versies gemaakt, welke vind jij het beste?” Wil je deze vraag nooit meer stellen? Want dat is helemaal niet wat je wilt weten!

Dragers van jouw verhaal

Jouw teksten, logo, website en al je andere communicatiemiddelen: ze zijn de dragers van je verhaal. Visuele middelen én teksten zijn een ontzettend sterk middel om jouw missie te ondersteunen. In één oogopslag voelt iemand zich aangetrokken tot jouw bedrijf en voelt hij of zij intrinsiek: dit bedrijf zou nog wel eens bij me kunnen passen.

Wat wil je wél weten?

Als je dus een nieuwe tekst, logo of website hebt gemaakt, dan wil je niet weten ‘wat iemand ervan vindt’. Je wilt weten of ze jouw verhaal goed vertellen!

Dus allereerst: vertel in een of twee zinnen wat voor bedrijf je hebt en wat jouw missie is (want gek genoeg zetten mensen zelfs dit niet bij de ‘wat vind je van mijn logo’-vraag!). Dan krijgen mensen meteen al een beter gevoel bij jouw bedrijf.

En stel vervolgens de juiste vragen:

Open

Je kan het heel open houden: Wat voor gevoel krijg je bij mijn nieuwe logo? Waar moet je aan denken als je dit ziet? Wat voor beeld krijg je? Je kan dan polsen of het antwoord klopt met wat jij wilt dat jouw communicatie vertelt.

Of gesloten

Je kan het ook meer gesloten vragen: “Vind je dat mijn nieuwe logo creativiteit, positiviteit en vrijheid uitstraalt?” Of “Ik heb twee versies gemaakt: welke vind jij dat het meest betrouwbaarheid, openheid en optimisme uitstraalt?” En natuurlijk kan je ook bij een aantal van je ideale klanten polsen of ze zich aangetrokken voelen tot jouw nieuwe creatie en welk gevoel het hen geeft.

Pas als je deze vragen stelt, dan krijg je een antwoord waar je ook echt iets aan hebt en worden jouw communicatiemiddelen dragers van jouw verhaal.